Cialdini: zes basisprincipes van het overtuigen

In de intermediair stond onlangs een interview met Cialdini. Ik moet en wil zijn boek nog lezen want de zes principes van het overtuigen van Cialdini komen me bekend voor. Het zijn:

1. wederkerigheid: doet de ander wat voor mij, dan krijg ik de neiging (ooit) iets terug te doen. Voorbeeld, de verkoper die bij het offertegesprek vrijkaartjes aan ons geeft voor de dierentuin in Emmen.


2. sociale bewijskracht: als de meeste anderen het doen, dan raak ik ook geneigd het te doen. Bijvoorbeeld, de kracht van de groep. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=iqsC-izvynE



3. Consistentie/ commitment: als ik eenmaal A gezegd heb, moet ik ook B zeggen. Het begint met een stroomstoot uitdelen van 5 volt en eindigt met een stroomstoot van 450 volt. Zie experiment Milgram!


4. Sympathie: ik doe graag dingen voor mensen die ik aardig vind of die op mij lijken.



5. Autoriteit: wie autoriteit uitstraalt, ben ik geneigd te volgen of geloven. Zie de man in de witte jas van het Milgram experiment. Of de studenten van Zimbardo. De bewakers kregen een mooi uniform en de gevangen een kleed met een nummer.




6. Schaarste: wat zeldzaam is, wil ik hebben. Alleen vandaag, 3 pakken appelsap voor 1 euro. Normaal per pak 30 eurocent.


Wil je meer weten over MENSnagement?
Indien je meer wil weten over MENSnagement, neem dan contact op!

Veel lezers van dit artikel lezen vervolgens ook onderstaan artikel:
http://gossekorte.blogspot.nl/2013/10/mensnagement-irrationeel-gedrag-in.html

Ik vind het erg leuk als je een reactie achterlaat op dit artikel en/of mijn blog onder de aandacht brengt bij anderen!

Gosse Korte: LinkedIN
www.2enAbel.blogspot.com
bericht2enabel@hotmail.com

Zoektermen: Cialdini, Milgram, basisprincipes van het overtuigen, "daska consultants", "gosse korte", "basisprincipes van het overtuigen", "Robert Cialdini", "Gosse Korte", Gosse Korte, "Gosse Korte blog", Daska, "TOC consultancy nederland", "TOC consultancy", Lean advies, "Lean advies", managementboek, Adviesbureau zwolle

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Wie heeft mijn kaas gepikt? Samenvatting Johnson & Blanchard