Een vrouwenhand is immers niet alleen bedoeld om af te wassen!?

Af en toe vind ik het leuk om oude sterreclameblokken op YouTube te bekijken. Afgelopen zomer zat ik buiten te kijken en toen kwam onderstaande reclame van Lux voorbij. Een reclame uit circa 1980. Mijn vrouw en ik proesten het uit van het lachen.




Een vrouwenhand is immers niet alleen bedoeld om af te wassen?
Aan bovenstaand filmpje moest ik plotseling denken toen ik woensdag aan de eettafel onderstaand raadseltje vertelde aan mijn dochters: Een vader en zijn zoon hebben samen een ongeval. De vader overleeft het niet. De zoon wordt naar het ziekenhuis gevoerd. Daar roept de chirurg van dienst uit "ik kan mijn eigen zoon niet opereren" en vraagt dat men meteen een collega gaat bellen. Hoe kan dat? Mijn dochters bedachten antwoorden als "het is de stiefvader, peetvader, donorvader , grootvader, buitenechtelijke vader, tweede vader etc." Het patroon of paradigma is natuurlijk dat een chirurg man is. Het kwam niet bij ze op dat de chirurg ook een vrouw kan zijn en dus de moeder kan zijn. Een vrouw is verpleegkundige, een man is dokter. Er is dus werk aan de winkel....

De stille werking van stereotypering
Dominique Haijtema schrijft in Psychologie op de werkvloer over de stille
werking van stereotypering. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat aan vrouwen niet snel leidinggevende kwaliteiten worden toegedicht. (Aan kleinere allochtone mannen trouwens ook niet, zie: http://www.gossekorte.blogspot.nl/2013/12/het-halo-effect.html) Beoordelaars moesten op basis van foto's de leider van een groep aanwijzen. In gemengde groepen (vrouwen en mannen) werden mannen die aan het hoofd van een tafel veel vaker als leider beschouwd dan vrouwen die aan het hoofd van een tafel zaten. Vaak kreeg een man die niet aan het hoofd van de tafel zat nog meer leidinggevende kwaliteiten toegedicht dan een vrouw die wel aan het hoofd van de tafel zat. Vrouwen worden op zo'n manier klein gehouden, zou je kunnen zeggen. 
Een ander bekend voorbeeld hiervan las ik in een boek van Malcolm Gladwell, volgens mij in het boek Blink. Daarin stond het verhaal van een orkest waarvoor auditie gedaan moest worden. Er werden veel meer mannen aangenomen dan vrouwen. Tot dat men "blind auditie" moest doen. Er werd een gordijn opgehangen, zodat de toelatingscommissie niet kon zien of er een man of vrouw auditeerde. Sindsdien worden er veel meer vrouwen aangenomen. 
Je zou dus kunnen beweren dat vrouwen (on)bewust klein gehouden worden. Maar de uitspraak van Marianne Williamson kun je daaraan toevoegen. 'Als wij zelf al denken klein te zijn, hoeft niemand anders ons klein te houden'.

Vrouwen maken zichzelf klein
Dominique Haijtema schrijft in Psychologie op de werkvloer ook dat vrouwen zich vaak kleiner maken dan zij in werkelijkheid zijn. Mannen kloppen zich vaak op de borst, vrouwen zeggen vaak dat het niet veel voorstelt. De vrouwelijke 'valse' bescheidenheid wordt gezien als een van de belangrijkste oorzaken voor de verschillen in beloning voor vergelijkbare functies. Naast het feit dat vrouwen slechts 3 op de 4 weken gesteld zijn, en mannen 4 op de 4 weken gesteld zijn.


Getalenteerde vrouwen twijfelen vaker over hun capaciteiten dan mannen als zij voor een hoge functie worden benaderd. Zij maken ook vaak hun eigen bijdrage aan het succes kleiner dan die werkelijk was, terwijl mannen behaalde successen graag aan zichzelf toeschrijven. Gaat het mis, dan gebeurt het omgekeerde. Vrouwen denken dan sneller 'Zie je wel, ik kan er niets van'. Mannen denken 'Volgende keer moet ik beter mijn best doen' of 'het lag aan de omstandigheden'.

MENSnagement
Ik wil graag een bijdrage leveren aan jouw ontwikkeling, jouw effectiviteit en het verder verbeteren/ ontwikkelen van jouw organisatie. Dat vergt o.a. het herkennen van zelfondermijnend gedrag, wat vrouwen blijkbaar vertonen, en het herkennen van structuren en culturen waarin mensen ondermijnd worden. Het is dan ook de kunst om iedereen in de organisatie zo groot mogelijk te maken. Iedere Franse soldaat heeft de maarschalkstaf in zijn ransel, schijnt Napoleon ooit gezegd te hebben. Binnen de Lean-filosofie, die ik onderwijs en help implementeren bij organisaties, worden mensen ook groot gemaakt i.p.v. klein gehouden. Bijvoorbeeld door leren te stimuleren, verantwoordelijkheden laag op de werkvloer neer te leggen, mensen feedback te laten geven etc. Bij 2enAbel zeggen we dan ook dat we mensen gunnen om fouten te mogen maken. Iedereen moet namelijk de kans krijgen om te leren en te ontwikkelen. Ik wil helpen dat mogelijk te maken binnen organisaties. Neem gerust contact op!

Gosse Korte: LinkedIN


Ik vind het erg leuk als je een reactie achterlaat op dit artikel en/of mijn blog onder de aandacht brengt bij anderen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lean Six Sigma: de Measure fase (meten)

GAP-model of Servqual-model: klantverwachting overtreffen

Wie heeft mijn kaas gepikt? Samenvatting Johnson & Blanchard